מחפרון אופני - כלי בעל ותק של יותר משישה עשורים - קומסקו

מחפרון אופני – כלי בעל ותק של יותר משישה עשורים

בעוד כשנתיים יוכלו בחברת JCB הבריטית לחגוג הולדת 70 לאחד מכלי הצמ"ה היותר משמעותיים שקיימים כיום בתחום הבנייה, בין אם בישראל ולבטח במדינות רבות נוספות ברחבי העולם.

המחפרון האופני, שנקרא גם מעמיס דו כפי או בשמות העממיים שהוענקו לו בישראל "JCB", הינו כלי עבודה משמעותי בתחום הציוד המכני ההנדסי והוא כולל בעצם כף קדמית נפתחת כשבחלקו האחורי זרוע חפירה.

היכן "נולד" אותו מחפרון JCB?

המחפרון האופני הומצא בבריטניה על ידי ג'וזף סיריל במפורד ב-1953 שהוא מייסדה של חברת JCB. באותה עת ביסס במפורד את בניית המחפרון האופני על גבי טרקטורים חקלאיים כשעליהם התקין בעצם כף קדמית ומחפר בחלק האחורי.

יתרונותיו היחסיים של המחפרון האופני לעומת כלי צמ"ה אחרים

המחפרון האופני נחשב לכלי קומפקטי ועל כן מהווה כלי המסוגל לבצע מספר רחב של פעולות גם בתנאי שטח מאתגרים וצרים למדי.

מדובר על כלי צמ"ה הנחשב לנפוץ ביותר באתרי בנייה, פרויקטים הנדסיים, בעבודות סלילה ותחזוקת כבישים, תשתיות עירוניות ועוד.

יתרון בולט נוסף של המחפרון האופני, לעומת כלי צמ"ה אחרים, הוא ביכולתו לנוע באופן עצמאי בלי הצורך לעשות שימוש יקר ומסורבל במשאיות ושאר מובילי צמ"ה כבדים למיניהם. המחפרון נע על גבי צמיגים במהירות מרבית של 40 קמ"ש וזאת מבלי לפגוע בתשתיות הדרכים עליהן הוא נע.

שימושים עיקריים של המחפרון האופני

שימוש רחב של המחפרון האופני ניתן לראות בפרויקטים רבים בתחום הבנייה. עצם היותו של המחפרון כלי מעמיס וכלי חפירה נייד באופן עצמאי, מהווה את ליבת הפעילות בפרויקטים רבים בתחום הבנייה והנדל"ן.

בין היתר, ישמשו אותם מחפרונים אופניים להריסה של מבנים ישנים בשטח, בהעברה מסודרת ויעילה של חומרי בנייה ממקום אחד למשנהו, חפירת בורות להתקנה והשמה של תשתיות מים וחשמל, שבירת אספלט ישן, סלילת כבישים ומדרכות, חפירת תעלות, סתימה של בורות ועוד.

גם בתחום ההנדסה האזרחית נוכל לראות את יעילותם של אותם מחפרונים והם מהווים כלים בולטים כמעט בכל מפעל או פרויקט רחב היקף, בין אם מדובר על פרויקטים של חברות פרטיות ולבטח כשמדובר בפרויקטים ממשלתיים רחבים.

חגיגות יום הולדת 75 של JCB יחד עם מכירת המחפרון ה-750 אלף שלה

חברת JCB חגגה בנובמבר 2020 יום הולדת 75 לאחר שהוקמה ב-1945 מיד לאחר תום מלחמת העולם השנייה. בראש החברה עומד עדיין לורד במפורד והיא מנוהלת בצוותא עם משפחתו וצוות מנהלים מקצועיים.

לצד חגיגות 75 שנים להקמתה של החברה, ציינו ב-JCB גם את המכירה ה-750 אלף של כלי הצמ"ה המוביל שלהם – המחפרון האופני.

הנתון המרשים מבסס כמובן את הידיעה של רבים בתחום עד כמה כלי זה הפך משמעותי, שעושים בו שימוש כמעט בכל פרויקט בכל נקודה בעולם.

המחפרון האופני, Stage 5, נחשב לאחד מהמחפרונים המתקדמים והמשוכללים שקיימים כיום. מדובר על מחפרון אופני של JCB דגם 3CX בעל מנוע Stage V עם ביצועים מהטובים מסוגו בעולם, המחפרון מספק נוחות שימוש ונהיגה משופרים לעומת דגמים קודמים, תפוקה גבוהה וביצועים מוגברים וזאת תוך שימת דגש של JCB על עלויות תחזוקה נמוכות ושימת דגש על נושא הבטיחות.

נגישות