מנוע ה-Stage V שנכנס לשימוש בכלים החדשים של JCB - קומסקו

מנוע ה-Stage V שנכנס לשימוש בכלים החדשים של JCB

התקנות החדשות מטעם האיחוד האירופי מחייבות גם את חברת JCB בכל הנוגע למנועים המותקנים בכלי הצמ"ה שלהם. כלים בהם עושים שימוש רחב בפרויקטים רבים בישראל.

אחת מהתקנות האחרונות נוגעת לשימוש במנוע בתקן ה-Stage V הנחשב למנוע חזק וידידותי יותר לסביבה.

חברת JCB מהווה את אחת מהחברות המובילות בעולם בתחום הצמ"ה. החברה הבריטית, אשר משווקת בישראל על ידי חברת קומסקו, מקפידה לעמוד בסטנדרטים אירופאיים מחייבים ומכאן התחייבותה בתחילת 2021 לעבור השימוש במנוע בתקן ה-Stage V.

מה מקור שם המנוע Stage V?

שם המנוע – "שלב V" מתייחס בעצם לחקיקה מטעם האיחוד האירופי הנוגעת לתקן פליטת זיהום האוויר, כשחקיקה זו שואפת למנוע התפשטות חלקיקי חומר (PM – Particulate Matter – שברים קטנים של נוזלים או מוצקים) ממנועי דיזל.

מדובר על שינוי קטגורי, אשר נכנס לתוקף מחייב מ-2019, הנוגע לכמות הפליטה המותרת למול זו הנחשבת לפליטת חלקיקים ברמה גבוהה מידי המהווה גורם מסכן הן לבני אדם והן לסביבה.

כניסת מנועי ה-Stage V לכלים של חברת JCB

השקת המנוע החדש נערכה בפברואר 2021. אותם מנועים מיועדים להפוך לחלק אינטגרלי לעבודות בכלים בחוץ, באזורי תעשייה ואף בגנרטורים ניידים.

שימוש במנוע בתקן ה-Stage V בכלי הצמ"ה של JCB ייעשה באמצעות ארבעה מנועים – מנוע בעל 81 כוחות סוס, 108 כוחות סוס, 129 כוחות סוס ומנוע של 173 כוחות סוס.

בעת השקת המנוע החדש הודיעו ב-JCB כי אותו מנוע יגביר את תפוקת מומנט השיא של הכלים השונים מ-516 ניוטן מטר עד ל-690 ניוטון מטר.

חלק מהתכנון של המנוע החדש עסק גם בגודלו הפיזי, כשכאן ניתן בעצם להבחין במנועים קטנים יותר לעומת קודמיהם.

המנוע כולל התקן ובו זרז לחמצון הסולר (DOC) יחד עם מערכת הזרקה "אוריאה" התורמת לפעילות תקינה וחלקה יותר של המנוע.

דניאל ג'קסון, מנהל מערכות החשמל ב-JCB מסר כי שילוב המנוע החדש אשר קודם באמצעות חקיקה מהווה חלק מ"שוק הפתרונות החדשניים והממוקדים בלקוח המתפתח תדיר ועם כניסת התוספות האחרונות למערכות הכוח של JCB, לקוחותינו יישארו בחזית ההתפתחויות".

עוד הוסיף ג'קסון כי "לא רק שהצגנו מנוע בעל ביצועים גבוהים, יעילים וברמת פליטה נמוכה, אלא פעלנו באופן שמקל על לקוחות ה-OEM (Original Equipment Manufacturer) שלנו תוך ביצוע אינטגרציה עם ציודם באופן חלק ככל הניתן ובמתן תמיכה מלאה לפני, במהלך ואחרי הייצור".

כיצד תוכלו לזהות האם בכלים איתם אתם עובדים מותקן מנוע בתקון Stage V?

על גבי כל מנועי הצמ"ה חייבת להיות מצורפת תווית הנוגעת לתקינות המנוע על פי התקן האירופי.

בתווית זו תקבלו אף מידע הנוגע ליצרן, הספקו של המנוע ומספר זיהוי ייחודי. בכל הנוגע לתקן בו עומד המנוע זו תסומן באמצעות קוד באותיות ABC.

מיקום תווית המנוע שונה בהתאם לכלי הצמ"ה אך חייב שתווית זו תהיה במקום קרוב למנוע באופן שיהיה ניתן לקרוא את המידע שעליה בצורה ברורה ונוחה. לצד תווית זו ניתן לקבל את אותו המידע על המנוע בתא הנהג ואף במכסה המנוע.

רמות התקן מקוטלגות, כאמור, על פי אותיות ה-ABC. מנועים מקוטלגים באותיות הקרובות לאות A יהיו נחשבים לרוב למנועים מסדרות ישנות בהן רמת הפליטה גבוהה. מנועים המקוטלגים באות הקרובה יותר ל-Z יחשבו לאלו בהם רמת הפליטה נמוכה יותר.

נגישות